Musiikin perustaso
Noin 7-vuotiaista alkaen
oppilaat opiskelevat perustasolla, jossa opinnot kestävät yleensä n. 9 vuotta.
Musiikin perustason tavoitteena on, että oppilas
- oppii musiikin esittämiseen
ja yhteismusisointiin tarvittavia instrumenttitaitoja
- kehittää musiikillista
ilmaisukykyään ja esiintymistaitoaan
- oppii lukemaan,
kirjoittamaan ja tuntemaan musiikkia.
Perustason opintoihin kuuluvat
Opintojen keskeisenä sisältönä on perehtyminen pääinstrumentin perustekniikkaan ja ohjelmistoon sekä yhteismusisoinnin perusteisiin.
Säännöllinen esiintyminen on osa opintoja. Musiikki on tarkoitettu esitettäväksi, esiintyminen on erottamaton osa musiikin opiskelua. Esiintymiskoulutus alkaa samalla hetkellä kuin koko opiskelu ja etenee taitojen karttumisen myötä yhä vaativampiin yhteyksiin. Tavoitteena on luonteva, vapautunut suhde musiikin esittämiseen ja hyvä itsetunto.
Instrumenttiopetus ja yhteismusisointi muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Mahdollisuus soveltaa instrumenttitaitoja yhteismusisointiin opintojen alusta lähtien on tärkeä musiikin iloa luova ja opiskelumotivaatiota vahvistava tekijä. Yhteismusisoinnin opetustavat ovat suhteessa oppilaan ikään ja instrumenttitaitojen tasoon. Opintojen eri vaiheissa työskentely voi tapahtua esim. työpajoissa, periodeina tai projekteina.
Musiikin perusteiden sisältöalueet ovat
Perustason opintoihin kuuluvat
- instrumenttitaidot (solistinen pääaine)
- yhteismusisointi (orkesteri, kuoro, kamarimusiikki)
- musiikin perusteet (säveltapailu ja musiikinteoria sekä yleinen musiikkitieto).
Opintojen keskeisenä sisältönä on perehtyminen pääinstrumentin perustekniikkaan ja ohjelmistoon sekä yhteismusisoinnin perusteisiin.
Säännöllinen esiintyminen on osa opintoja. Musiikki on tarkoitettu esitettäväksi, esiintyminen on erottamaton osa musiikin opiskelua. Esiintymiskoulutus alkaa samalla hetkellä kuin koko opiskelu ja etenee taitojen karttumisen myötä yhä vaativampiin yhteyksiin. Tavoitteena on luonteva, vapautunut suhde musiikin esittämiseen ja hyvä itsetunto.
Instrumenttiopetus ja yhteismusisointi muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Mahdollisuus soveltaa instrumenttitaitoja yhteismusisointiin opintojen alusta lähtien on tärkeä musiikin iloa luova ja opiskelumotivaatiota vahvistava tekijä. Yhteismusisoinnin opetustavat ovat suhteessa oppilaan ikään ja instrumenttitaitojen tasoon. Opintojen eri vaiheissa työskentely voi tapahtua esim. työpajoissa, periodeina tai projekteina.
Musiikin perusteiden sisältöalueet ovat
- musiikin luku- ja kirjoitustaito
- musiikin hahmottaminen
- historian ja tyylien tuntemus.